همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

GPRS در تلفن همراه

GPRS در تلفن همراه



GPRS در تلفن همراه


GPRS که مخفف عبارت General Packet Radio Service است، اکنون در بیش‌تر تلفن‌های همراه در جهان وجود دارد و بخشی از مجموعه فن‌آوری‌هایی است که برای نزدیک‌تر کردن شبکه‌های نسل دوم تلفن همراه به کارایی شبکه‌های نسل سوم طراحی شده‌اند تا ‌آن‌ها را قادر سازد اطلاعات را بسیار سریع‌تر ارسال و دریافت کنند.

در حالی که شبکه‌ی GSM (نسل دوم) برای مکالمات صوتی عالی به شمار می‌رود اما در زمینه‌ی ارسال و دریافت داده‌ها محدود شده و تلفن‌های GSM از یک فن‌آوری به نام Circuit Switched Data - CSD - برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کنند.

تلفن‌های GSM برای استفاده از این فن‌آوری لازم است قبل از ارسال اطلاعات (مانند برقراری یک تماس صوتی) ارتباط ویژه‌ای را با شبکه برقرار کنند که تا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد و به محض اتصال به شبکه اطلاعات ارسال یا دریافت می‌شوند و کاربر باید برای مدت زمانی که آنلاین بوده پول پرداخت کند اما سرعت انتقال اطلاعات نسبتا کند است.

اما GPRS که از عبارت General Packet Radio Service (سرویس‌ بسته‌های رادیویی)، گرفته شده روش ارتقای تلفن‌های نسل دوم (۲G) به شمار می‌رود تا ‌آن‌ها را قادر سازد اطلاعات را بسیار سریع‌تر ارسال و دریافت کنند.

تلفن‌های همراه با اتصال به سرویس GPRS به اینترنت متصل هستند و می‌توانند اطلاعات را فوری و با سرعت بالاتری منتقل کنند که معمولا بین ۳۲ تا ۴۸ کیلوبایت بر ثانیه است و کاربر برخلاف شبکه GMS در GPRS براساس مقدار اطلاعاتی که منتقل کرده پول پرداخت می‌کند به علاوه مزیت اضافی GPRS این است که اطلاعات می‌توانند همزمان با انجام مکالمه صوتی منتقل شوند.

ویژگی کلیدی یک شبکه نسل سوم (۳G) قابلیت انتقال حجم بالایی از اطلاعات در سرعت بالا است که تا دو مگابایت بر ثانیه می‌رسد و اعمالی نظیر مکالمه ویدیویی، دانلود ویدیوها، مرور وب، ایمیل و غیره را امکان‌پذیر می‌سازد.

GPRS مبتنی بر بسته است که در آن اطلاعات GPRS در مجموعه‌ای از بسته قرار می‌گیرند که می‌توانند بر روی مسیرهای متعددی در یک شبکه روت شوند و در نقطه دریافت مجددا به هم بپیوندند؛ خود اینترنت مثالی از شبکه‌ی اطلاعات بسته‌یی است.

سرویس GPRS برای نخستین بار امکان اتصال دائمی به اینترنت در تلفن همراه را فراهم کرد و هر سرویسی که برروی اینترنت ثابت امروز - پروتکل انتقال فایل FTP- مرور وب، چت، ایمیل، تل نت - انجام می‌گیرد در شبکه‌های تلفن همراه دارای سرویس GPRS قابل دسترس خواهد بود.

این سرویس‌ها کاربردهای متعددی را در شبکه‌های GSM که به علت محدودیت سرعت CSD موجود نبودند و طول سرویس پیام کوتاه یا همان SMS را که ۱۶۰ کاراکتر است، تسهیل می‌کند.

GRPS تمامی برنامه‌های اینترنتی را که کاربر معمولا در رایانه انجام می‌دهد مانند مرور وب و چت بر روی شبکه تلفن همراه، انتقال اطلاعات و قابلیت دسترسی و کنترل از راه دور دستگاه‌های خانگی را امکان‌پذیر می‌کند.

GPRS امکان ارسال اطلاعات در حجم بالا را بر روی شبکه‌های تلفن همراه با سرعتی که سه تا چهار برابر بیشتر از سیستم‌های GSM قراردادی است می‌دهد.

GPRS با امکان‌پذیر کردن انتقال سریع‌تر، فوری و موثر اطلاعات را در شبکه تلفن همراه سرویس داده تلفن همراه نسبتا کم هزینه‌ای نسبت به SMS به شمار می‌رود.

کاربران برای استفاده از GPRS باید یک تلفن همراه مجهز به امکان GPRS یا مودم آن برای لپ تاپ‌ها و رایانه‌های جیبی PDA و اشتراک در شبکه تلفن همراهی که از GPRS پشتیبانی می‌کند داشته باشند؛ همچنین اشتراک GPRS نیز باید برای آن‌ها فعال شود.

امکان ارسال MMS در شبکه‌های GPRS وجود دارد؛ MMS یا Mutimedi Messaging Service استاندارد برای سیستم‌های پیام‌رسانی تلفنی است که تحول سرویس پیام کوتاه یا SMS محسوب می‌شود.

MMS مانند SMS شیوه‌ای برای ارسال پیام از تلفنی به تلفن دیگر است با این تفاوت که می‌تواند بجز متن دارای صدا، تصویر و ویدیو نیز باشد. به علاوه ارسال پیام MMS از یک تلفن همراه به یک آدرس ایمیل امکان‌پذیر است.

چهار فورمت متن - فورمت شده با فونت و رنگ و غیره - تصویر با فورمت GIF و JPEG، صوتی (MIDI و MP۳) و ویدیو (MPEG) می‌توانند در پیام MMS جای بگیرند و پیام MMS برخلاف SMS که محدود به ۶۰ کاراکتر است محدودیتی در اندازه ندارد.

در ایران این سرویس برای اولین بار از سوی اپراتور دوم تلفن همراه یا ایرانسل به مشترکان معرفی و ارایه شد اما پس از مدتی ارایه‌ی سرویس MMS به دلیل لزوم تدوین آیین‌نامه‌ی مربوطه متوقف شد؛ همچنین شرکت صاایران در آبان‌ماه سال جاری به عنوان برنده‌ی نهایی مناقصه‌ی ارایه‌ی سرویس GPRS شرکت ارتباطات سیار انتخاب و به مراجع مربوطه معرفی شد.

وحید صدوقی - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی این که شرکت صاایران در چه مدت باید نسبت به انجام تعهدات خود عمل کند و سرویس GPRS تا چه تاریخی برای مشترکان ارتباطات سیار فعال خواهد شد خاطر نشان کرده بود: زمان ارایه‌ی سرویس از زمان ارجاع سفارش، سه ماه است؛ صاایران باید بتواند در مدت سه ماه (بهمن‌ماه) نسبت به ارایه‌ی سرویس در تهران اقدام و طبق زمان‌بندی طی پنج ماه نسبت به راه‌اندازی آن در کل کشور اقدام کند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار همچنین گفته بود: ارایه‌ی این سرویس در مرحله‌ی اول برای دو میلیون مشترک تلفن همراه پیش‌بینی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد