همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

توضیخاتی درباره ی Mac OS x سیستم عامل Apple

توضیخاتی درباره ی Mac OS x سیستم عامل Apple

Mac OS x

Mac OS x

مکینتاش (Macintosh) یا مک (Mac) ساخته شرکت رایانه ‌ای اپل است که مکینتاش اولیه در تاریخ ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ تولید شده ‌است و اولین رایانه شخصی برای Graphical user interface) GUI) بود و در عوض استفاده از موشی با Command line interface کار می‌کند. در حال حاضر میزان تنوع مکینتاش اپل از مک کوچک (Mac mini) هست تا قویترین Server‌ها مثل Xserve که همگی ساخته شرکت اپل می‌باشد. مکینتاش اولیه از موتورولا ۶۸k که از خانواده ریزپردازنده‌ها هستند استفاده می‌کردند که بعدا تغییر کرد به موتورولا و آی ‌بی‌ام پاور پیسی (Power PC). با حروف اختصاری Mac، محدوده‌ای از کامپیوترهای شخصی که توسط شرکت رایانه‌ای اپل در سال ۱۹۸۴ معرفی گردید. مکینتاش بر روی یک واسط گرافیکی کاربر معروف با استفاده آسان تأکید دارد که کامپیوترهای مبتنی بر مجموعه ریزپردازنده‌های ۶۸۰۰۰ موتورولا است.


Mac OS که مخفف Macintosh Operating System است، نام تجاری یک سری از سیستم‌عامل‌های دارای واسط گرافیکی کاربر است که توسط شرکت Apple برای کامپیوترهای مکینتاش توسعه داده شده‌اند. سیستم‌عامل Mac عموماً به خاطر رابط گرافیکی خوب خود مشهور شده‌است. این سیستم‌عامل برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ با کامپیوتر Macintosh ۱۲۸K عرضه شد. نسخه‌های اولیه Mac OS تنها با کامپیوترهای مکینتاش که بر مبنای Motorola ۶۸۰۰۰ ساخته شده بودند، سازگار بودند در حالیکه نسخه‌های جدیدتر با کامپیوترهای PowerPC نیز سازگار شدند. اخیراً نیز سیستم‌عامل Mac OS X با کامپیوترهای Intel x۸۶ سازگار شده‌است. نسخه‌های مختلف Mac OS نخستین سیستم‌عامل مکینتاش شامل دو بخش نرم‌افزاری بود که با نام‌های “System”و “Finder” شناخته می‌شدند که هرکدام از این دو بخش دارای نسخه مخصوص به خود بودند. System ۷٫۵.۱ نخستین نسخه‌ای بود که در آن آرم Mac OS یک قیافه خندان استفاده شده است؛ و نام Mac OS نیز برای اولین بار با Mac OS ۷٫۶ معرفی شد. سیستم‌عامل Mac OS را می‌توان به دو خانواده مختلف سیستم‌های عامل تقسیم کرد “Classic” Mac OS که شامل سیستم‌عامل عرضه شده در سال ۱۹۸۴ و نسخه‌های بعدی آن تا نسخه Mac OS ۹ می‌شود.Mac OS X (که حرف “X” معرف عدد رومی ۱۰ است) از اجزای Open Step (توابع API تعریف شده برای یک سیستم‌عامل شی گرا که هر سیستم‌عامل مدرنی آن را به عنوان بخشی از هسته خود دارد استفاده می‌کند. “Classic” Mac OS با این وی‍ژگی که در آن از خط فرمان استفاده نمی‌شود شناخته می‌شود. این سیستم‌عاملِ کاملاً گرافیکی بسیار مشابه سیستم‌عامل Commodore GEOS است.

پس از سالها این سیستم عامل به عقیده ی خیلی از کاربران بهترین و حرفه ای ترین سیستم عامل دنیا شناخته شد. سیستم عامل شرکت اپل بسیار سریع و بی نقص می باشد و یک سیستم عامل عالی برای کاربرانی که کار های گرافیکی می کنند می باشد.

همانطور که گفتم (Mac OS X) نسخه‌ای از سیستم‌عامل Mac OS است. تا زمان نوشتن این مقاله ۶ نسخه از آن ارائه شده که آخرین آن یعنی نسخه ۱۰٫۶ موسوم به پلنگ برفی Snow Leopard (اسنو لئوپارد)  است. دیگر نسخه‌های این سیستم‌عامل عبارتند از:

  • ۱۰٫۵ – مشهور به لئوپارد
  • ۱۰٫۴ – مشهور به تایگر
  • ۱۰٫۳ – مشهور به پنتر
  • ۱۰٫۲ – مشهور به جگوار
  • ۱۰٫۱ – مشهور به چیتا/پوما

هسته این سیستم‌عامل نوعی یونیکس (Unix) بر اساس فری بی‌اس‌ دی با کد باز بوده که توانایی اجرای نسخه‌های بازنویسی‌ شده از نرم‌افزارهای دارای Open Source را دارد و بنام داروین شناخته می‌شود. این سیستم‌عامل همچنین از رابط گرافیکی پیشرفته‌ ای بنام آکوا (Aqua) بهره می‌برد.

با ویرایش کردن این سیستم عامل Mac OS X می توان این سیستم عامل را روی PC هم تجربه کرد.و سازگاری کامل با پردازنده های Intel & AMD دارد.

برای نصب این سیستم عامل باید سیستمی با مشخصات زیر داشته باشم:

  • Mac computer with an Intel processor Core 2 Dou SSE2 , SSE3 Supported
  • 1GB of memory
  • 9GB of available disk space
  • DVD drive for installation
  • Graphic Card NVIDIA GeForce 9400M, GeForce 320M, or GeForce GT 330M graphics processor

فیلمی با حجم ۱۸ مگابایت و کیفیت مناسب آماده کردم که با مشاهده ی این فیلم بیشتر با سیستم عامل Mac OS X بیشتر آشنا شوید. و کارایی و ظاهر این سیستم عامل را بهتر مشاهده کنید.

پسوند این فایل ویدئویی MOV می باشد.


نرم افزار های جانبی سیستم عامل Mac OS X :

Xsan: نرم افزار اشتراک گذاری اطلاعات

iLife: مجموعه نرم افزارهای خانگی شامل بخش عکس و فیلم و موزیک و اینترنت

iWork: مجموعه نرم افزار قدرتمند برای کارهای نوشتاری و محاسباتی و پرزنت کردن

Final Cut Server: نرم افزار قدرتمند فاینال کات سرور در زمینه فعالیتهای گروهی سینمایی ٫ تدوین ٫ صداگذاری ٫ جلوه های ویژه و …

Apple Remote Desktop: نرم افزار کنترل از راه دور رایانه در جهت کنترل بهتر و خدمات از راه دور

Aperture: نرم افزار حرفه ای عکاسی ٫ مدیریت عکسها ٫ ترمیم و اماده سازی برای چاپ و ..

Logic Express: نرم افزار ابتدایی ساخت و تنظیم موسیقی

Logic Studio: نرم افزارلاجیک نرم افزار قدرتمند ساخت و تنظیم موسیقی میباشد

Final Cut Express: نرم افزار فاینال کات اکسپرس نسخه ابتدایی تدوین می باشد

Final Cut Studio: نرم افزار قدرتمند فاینال کات استودیو نرم افزار قدرتمند در زمینه فعالیتهای سینمایی ٫ تدوین ٫ صداگذاری ٫ جلوه های ویژه و …

Quick Time: نرم افزاری برای پخش انواع فایل های صوتی و تصویری

Apple Safari: مرورگر صفحات وب در اینترنت

Mac OS X leopard
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد